söndag 15 juni 2008

Touch-and-go-liv

Rubriken syftar på min "technomadiska" livsstil, där jag får en helg hemma mellan veckor av arbete på annan ort i landet. Dagarna fylls av transporter mellan arbetsplatser, tillfälligt boende (campingstugor, vandrarhem etc) och butiker för mat och dryck. Överlag går arbetet bra, får vi bara rätt information i rätt tid så löser vi det mesta. I övriga fall improviserar vi tills vi gjort det bästa av situationen.

Jag trivs bra med att hela tiden få nya mål att lösa. Allt blir ett mini-projekt där en massa information ska sammanställas och villkor ska uppfyllas. Lösa trådar ska sys ihop till en klar bild av vad som ska göras, materiel ska anskaffas, chefer och kunder kontaktas och dessutom måste man ta reda på vart närmaste camping, Preem och systembolag ligger... Konkreta mål är bra eftersom det ger tydliga bockar i rutan när man är färdig.

Senaste veckorna har jag haft möjlighet att köra efter en TomTom-gps. Jag , som alltid betraktat bilnavigatorn som en ovärdig utväg för de som är för lata eller okunniga för att läsa kartan, får nu vackert erkänna att det är ett suveränt verktyg när man som jag rör sig över stora ytor av landet. Den leder mig till ett ställverk som bara angivits med latitud och longitud, den varnar för fartkameror, den berättar vart närmsta bensinstation/camping/hotell finns/hur långt jag har kvar, när jag kommer att vara framme... Dock är den ännu inte helt felfri. Om uppdateringarna av kartunderlaget släpar lite kan man ibland finna att manicken rekommenderar en orimlig väg, men då är det ju bara att köra efter sunda förnuftet tills gps:en räknat om färdvägen. Röststyrningen funkar också jäkligt bra men det vore kul att kunna välja en röst i stil med "Uma Thurman berättar att man ska svänga vänster och, utan att höja rösten, att hon tyvärr tänker hugga huvudet av en lite senare..". Det slår i alla händelser John Cleese.

1 kommentar:

NLC sa...

"left? right!" ;)