måndag 29 juni 2009

Helgvärme

Fredagen avslutades med grillfest på Tholmarks tillsammans med bekanta från förra arbetsgivaren Servicestaden. Jag parkerade mig vid det kluvna oljefatet och eldade hamburgare för glatta livet. Strålande solsken, 50 liter glödande kol och högsommar.. inte fan frös man i alla fall. Efter att ha fått en pilsner och en vattenfylld hink att stå i infann sig en viss komfort. Så småningom fick jag mumsa burgare jag också. Det var trevligt att se gamla bekanta igen och att uppdatera sig på de senaste nyheterna. Det blev ganska sent men inte så värst blött.


Jag var ändå ganska seg på lördagsmorgonen och tog en lång frukost innan jag satte mig på cykeln och styrde ut mot Vidingsjö. Tanken var att titta på Tinnerö eklandskap och Rosenkällasjön. Det var varmt och skönt och det enda som störde var allt gräspollen i luften som fick mina ögon att klia. Efter en stund började jag ana att det var läge för årets första elaka solbränna också men det var så dags...


Tinnerö eklandskap är ganska vackert, med kor, gräs och ...träd. Besök det om du har tid. Rosenkällasjön är tydligen något slags uppstyrd fågelsjö och det blev man varse när man stod uppe på nåt slags utkiksberg de byggt vid ena kanten. Ett sånt jävla kacklande! Oredan i luften var total och såg mest ut som om en hel flygtrafikledning haft personalfest samtidigt. Fåglar på alla flightlevels samtidigt , starter och landningar i olika riktning på samma bana och valfritt höger eller vänster varv... jag såg till och med en fågel som uppenbarligen landat ovanpå en annan fågel och verkade mycket upprörd över detta.


Rosenkällasjön i sig var ganska trevlig med väl utbyggda stigar och fågeltorn för den som gillar sånt. Jag blev genast väldigt fascinerad av algsoppan som växte på ytan och dess märkliga fraktala mönster.

Det finns bara två sorters fåglar; ånkor och pjoddar. Ånkor är stora, flaxar runt och bär sig åt medan pjoddar är små och förvandlas till moln av fjädrar när de möter en välriktad hagelsvärm. Det finns däremot undergrupper. Under min tur såg jag "stor vit väsande lömsk sjöånka", "bajsånka", "dykånka" och "sabeltandad rovånka". Pjoddarna åt mest insekter och vägrade vara stilla så att jag kunde kika med kikaren på dem. När jag tröttnat på naturen och ändå hade kikaren i ryggsäcken tog jag vägen förbi SAAB och idkade lite planespotting istället. SE-KII landade medan jag var där, i övrigt stilla och lugnt, bara några 340:s inne på service. Kvällen avslutades med en timma inlines.

Söndagen var också varm och efter en kortare promenad för att köpa ny linsvätska åkte cykelkläderna på. Jävlar i havet vad svettigt det blev. Perfekt!

1 kommentar:

Kent sa...

Du glömde fågelsorten "Krågor" som till skillnad från "Ånkor" saknar simhud mellan tårna...