lördag 20 juni 2009

Något off-center-sommar

Midsommar tillbringades i sällskap av familj och släkt i föräldrarnas stuga utanför Mjölby. Vädret var lite ostadigt men var inte bråkigare än att jag kunde stå ute och dricka pilsner medan jag slentriangrillade. Maten kompletterades av sval öl och kall nubbe. Så småningom ledde detta till att stort dådmod utbröt bland den manliga delen av gästerna. Någon, lite oklart vem, fick den fantastiska idén att vi nu skulle ta bort den fruktansvärt fula betongmuren som tidigare ägare gjutit runt blomsterplanteringen på husets framsida.

Enligt metoden "hellre dö än tveka, var är min pilsner?" och i total avsaknad av vare sig plan eller elverktyg gav vi oss på betongen med metoder som skulle imponerat på neandertalarna som uppfann dem. Spett, kofot och baksidan på en släggyxa kan göra underverk, särskilt när de svingas av en lagom onykter 60-kilos skjortlös drummel... Far och morbror hade fullt upp med att röja efter min framfart. Enligt uppgift hade inte så mycket splitter flugit genom luften sedan Bosnien.

Far gjorde en tapper insats i det att han föregick med gott exempel och spettade sig i pannan. Outstanding, påminner om en liten incident med en dubbelhandsfattad hal skiftnyckel och en heliumflaska i ett närbeläget Fysikhus för många år sedan.. Medan han plåstrade om sig charmade jag tjejerna hos grannen.

Natten blev ganska kass eftersom ett par sena nubbar gav sig på rödvinet medan jordgubbarna simmade konstsim i ölet. Jag mådde inte direkt illa men intog för säkerhets skull ett gekko-liknande sinnestillstånd för att inte reta någon illasinnad reflex. Totalt sov jag väl ett par timmar utan att egentligen vila och är därför idag lite matt i pälsen. Innan hemfärd hann jag i alla fall med att gräva ur rabatterna och medelst skottkärra köra bort den heltokiga blandningen av växtmaterial, gamla tegelstenar, glasskärvor, cykeldelar och taggtråd (isf armeringsjärn i cementen..) som utgjorde fyllnadsmaterial. Förr i tiden grävde man visst ner allt som inte hann undan?

Inga kommentarer: