tisdag 29 januari 2008

A bad decision?

Ska religionsfrihet få överskugga även helt uppenbara praktiska faktorer? I hur stor grad ska vi egentligen tillåta Svenska normer att bli förändrade i vår iver att vara alla till lags eller kanske i vår rädsla för att bli stämplade som RASISTER? När är det dags att sluta böja sig baklänges inför andras krav på kulturellt utrymme och börja dela ut systembolagskölappar, knätofsar och Svenska flaggor? Att dalta med invandrare är INTE att visa dem respekt. Det är att reducera dem till barn "som inte förstår bättre".

De frågorna är långt mycket viktigare än den isolerade händelsen med de badande muslimska kvinnorna i Göteborg. Med egna erfarenheter från badvaktsyrket är jag inte särskilt förtjust i textilier i badvattnet eftersom de fäller en gigantisk mängd partiklar, vilket yttrar sig som ett stort suddigt moln i bassängvattnet. Vattenkvaliteten faller med motsvarande grad och belastningen på filter och klorering ökar. Det är illa nog att en stor del av badgästerna gladeligen hoppar över den inledande obligatoriska duschen för nöjet att då simma i sällskap av sina egna döda hudceller och sockludd.

Egentligen ser jag det som oerhört positivt att det dyker upp (sic!) två muslimska kvinnor i en Svensk simhall, både då det förefaller tyda på ett mått av kvinnlig självständighet och därför att jag tycker att alla ska ha rätt att få öva upp sin vattenvana. Både självständighet och simkunnighet är ju helt blå-gula begrepp, eller? Det måste gå att hitta en acceptabel kompromiss. Förutsatt att den som vill bada med kläder först duschar med sagda kläder så att överflödiga partiklar sköljs av så ser jag ingen principiell skillnad mot när man tillåter prov i klädsimm. Annars finns det ju faktiskt heltäckande badkläder, låt vara att de är rätt dyra och tänkta för tävlingssimmande. Om det finns en vilja till diskussion så är jag säker på att det finns en lösning där ingen behöver känna sig överkörd.

/Rilleman, under blågul fana. Alla trevliga är välkomna att göra mig sällskap.

Edit:
Efter att ha spanat runt lite och läst på bättre har jag nu en mer klar bild av upprinnelsen till den artikel jag länkade till. De båda kvinnorna var alltså i simhallen med sina barn utan att själva bada. De hade klätt sig enligt rådande förordning i träningsoverallsbyxor och långärmad t-shirt, samt naturligtvis även huvudduk, vilket även uppfyllde religionens krav på heltäckande klädsel. Simhallspersonalen hade ändå invändningar och avhyste de båda familjerna.

I detta fall hade jag inte haft ett bekymmer i hela världen om de varit i min simhall. Den aktuella invändningen att deras klädsel skulle varit ett hinder om de behövt ge sig in i en livräddande insats känns rent ut sagt löjlig och desperat. Uppenbarligen har väldigt många läsare reagerat precis som jag gjort och fokuserat på hur "fel" det är att bada med kläder på sig. Diskussionsforumen är fulla med folk som är arga på nåt som faktiskt inte har hänt. Det är ganska skrämmande.

Inga kommentarer: