fredag 11 januari 2008

Ingen mer flyttgubbe

I fortsättningen kommer jag kalla mig för Inredningslogistiker, med tillägget "på särskilt uppdrag" eftersom jag alltid åker på att jobba med de små trevliga bitarna av en flytt som kräver att man kan tugga tuggummi och bita ihop samtidigt, fatta egna beslut och köra över kunders odisciplinerade önskemål så definitivt att de står i givakt och håller andan.

Ur ett rent psykologiskt perspektiv är det väldigt intressant att se en kunds reaktion när jag svarar saker som "Nej. Du får inte ett nytt bord". När förvåningen släppt tar de sats och drar efter andan för att argumentera och kräva. Ungefär i samma ögonblick som de börjar öppna munnen brukar de spänna ögonen i mig för extra eftertryck. Jag behöver inte göra ett skvatt mer än att stå still och hålla mina ögon öppna, för bakom min blick finns hela tyngden av 15 arkivskåp á 350 kg som jag nyss flyttat med bara handkraft. Jag vet inte hur det fungerar men det enda som kommer över deras läppar är en ursäktande utandning, och sen tappar dom liksom bara tråden och dunstar. "The Force can have a strong influence on the weak-minded." Den där Obi-wan Kenobi måste varit en imponerande jäkel till flyttgubbe! :-)

Inga kommentarer: