tisdag 8 januari 2008

Jag bor i Skäggetorp. Jag handlar på Willy´s. Jag antar att det är en pinsam sanning av samma typ som " Jag är man, och har du bröst kommer jag att ha svårt att se dig i ögonen under en god part av samtalet"... ingen mening med att förneka saken.

Igår lyckade jag för en gångs skull komma ihåg att mjölken var slut INNAN det var dags att hälla den över min frukostgröt och gick för att handla ett nytt paket på vägen hem från jobbet. Jag äter många av mina måltider ute eftersom jag dels jobbar på olika ställen hela tiden och dels varken uppskattar att laga eller äta mat själv. Alltså har jag inget behov av att storhandla. Att gå till affären för att köpa ett (1) paket mjölk är helt OK i min värld. Bestyckad med 1000 ml från Falköpings Mejeri (fråga inte..) stegade jag mot kassan. I ett anfall av naiv framtidstro har Willy's nyligen införskaffat inte mindre än fyra stycken självscanningskassor. Dessa är avsedda för kunder med max 15 varor och med doktorsgrad i exoteknologi, rocket science, Meccano eller motsvarande. För min del innebär det att man tagit bort det roliga med att handla, nämligen möjligheten att flörta med kassörskan.

Konceptet är enkelt som en gör-det-själv-månfärd. Ställ korgen på hyllan innan scannern. Tag en plastpåse (motsv.) och spänn upp i hållaren efter scannern. Tryck på "Starta" på pekskärmen . Scanna första varan. Lägg i kassen så att vågen under den registrerar att det hänt något och upprepa tills det är dags att välja betalform. Välj "Kort" eller "Kontant" och betala, ta kvitto och kasse och gå hem. För komplicerade varor i t.ex. lösvikt utan streckkod finns menyer att tillgå via pekskärmen.

Under den tid jag stod i kön till sagda kassa han jag fundera lite. Ganska mycket om jag ska vara ärlig. Detta är inte alltid så bra. Det brukar sluta med att jag är elak mot någon. Oftast är det välförtjänt men jag oroar mig för att snart ha en karma lika vit som ett gammalt oljefilter. I just det här fallet ledde mina funderingar till ett stort tvivel på mina medmänniskors förmåga, intelligens, framförhållning och generell lämplighet att alls uppta sin volym av Universum. I ett särskilt spektakulärt fall av TDS (Technology Deficiency Syndrome) ifrågasatte jag till och med att personen hade motsatta tummar. Det enda tillfället då det inte råder någon som helst begränsning på kreativiteten hos den moderna människan är när den mitt framför en, uppenbarligen inte HELT idiotsäker, instruktionsbild försöker "komma på hur det skall gå till, egentligen". Jag såg mina medmänniskor tillämpa logik på nivåer som mitt duschmögel hade fnyst åt.

Nu hade jag faktiskt inte så värst bråttom, och det är faktiskt mycket begärt att alla instinktivt ska förstå att en streckkodsscanner inte fixar att simultant läsa av alla de förpackningar med krossade tomater man på ett fiffigt sätt knutit in i en plastpåse. Vi är alla barn i början, och här kommer vi plötsligt in på nästa del av problemet. Barn kan vara sååå elaka mot varandra! Medan jag såg en mycket frustrerad och uppenbart tekniskt utmanad man av multietnisk härkomst försöka banka in en informationstekniskt motsträvig påse ris genom scannerglaset avlyssnade jag ett samtal bakom mig. Efter bara ett par meningar hade jag mönstet klart för mig; Person A, iaktar händelseförloppet i kassorna och avger nedvärderande förklaringar till detsamma med ett uttalat slentrianrasistiskt perspektiv. Person B, med IQ knappt överstigande rumstemperatur och tydligt jättelycklig över att vara person A's viljelösa sidekick ger enstavigt medhåll. Påverkad av min egen frustration började jag sakta sakta att bli väldigt irriterad, ungefär som befälhavaren i Pearl Harbour måste ha blivit när han kom ut och såg att Kejsardömet Japan hade blött ner hans båtar medan han slog in julklappar. Alla är inte lika slängda i att ta till sig nya prylar och procedurer, men de flesta lär sig med tiden och blir bättre på det. Dumhet av den typ jag nu fick lyssna på är livslång och jag betraktar den som en tankeburen förorening av genpoolen. Jag förbehåller mig rätten att kalla vem som helst idiot baserat på deras handlingar och uttalanden. Var man är född eller vilken hudfärg man har är inte en faktor när det gäller dumhet. Lyckligtvis blev det min tur att checka ut innan jag nådde den nivå då jag får svårt att hålla min vassa tunga i styr. Ett paket mjölk och en chokladbit tar 20 sekunder. Få se om jag kan få ner det till 15 om jag sprutar 5-56 på Visakortet...

2 kommentarer:

Karin sa...

Egentligen är det tur att du får stå i kö, fundera och sedan skriva om det på bloggen. Jag skrattar fortfarande :-D (huvudet på spiken, verkligen!)

NLC sa...

Man mår så var av lite 5-56... :-)