lördag 12 juli 2008

Curse of a civilization?

Låt mig slå fast ett faktum. Jag är villig att ha överseende med att du väljer att ha på dig en t-shirt med ett färgglatt "Mallorcatryck" till dina i övrigt grälla flerfärgade shorts när du vistas ute bland folk på sommaren. Klädsmak är subjektivt och kan inte påtvingas andra. MEN, om du dessutom tar på dig ett par CHOCKROSA foppatofflor/crocs/whatever så lämnar du mig helt utan möjlighet att ta dig på allvar som en tänkande varelse.

Dålig passform, cancerogent material OCH en färgskala som jag innerligt hoppats vi begravde redan i slutet av 80-talet... Därtill förmågan att ge vem som helst en kroppshållning som en lytt neanderthalare med ryggskott. När jag växte upp rådde masspsykosen hos landets föräldrar att "det var bra för fötterna" att barnen gick i träskor på sommaren. Man må förlåta dem, detta var uppenbarligen innan det kritiska tänkandet var uppfunnet? Alltså fick mina ständigt växande fötter varje år ett par nya träskor, som lika fort "tappades bort" eftersom jag redan i unga år lagt mig till med ovanan att bedöma personlig utrustning efter dess grad av praktisk användbarhet.

Jag fruktar att det i förlängningen kommer att gå illa för en civilisation som går på (sic!) såna här dumheter. Att inte bry sig om vad man har för grund att stå på signalerar att man inte bryr sig om det som finns ovanför grunden heller. Och hasar du runt på ett par svettiga orangegröna plastblobbar så bevisar du bara min poäng!

1 kommentar:

NLC sa...

Däi häiter jo tollor! ;)