torsdag 3 juli 2008

Jag är frisk.. på det hela taget

Läkare är humorlösa människor. Att kryssa i rutan "övriga åkommor" på formuläret till läkarundersökningen inför C-kortet och skriva att man har en sjuk humor gav bara upphov till en massa förvirring och dumma följdfrågor. Hur som helst är jag uppenbarligen inte bara frisk nog att vid behov köra lastbil utan synkorrektion utan även "rätt vältränad", baserat på att jag både andas och har blodtryck... (?). Har jag sagt att jag tycker kraven på deltagande i trafiken är löjligt låga? Nu ska bara alla papper in till Länsstyrelsen för godkännande så att jag får ett övningskörningstillstånd. Under tiden läser jag teori. Mer om det senare.

Ett av dagens alla stopp var på Jenå Reklam för att hämta en pump vi haft på utlån. Jag passade på att samtidigt beställa en bunt visitkort, nu när jag äntligen fått veta vad jag gör på jobbet. Jag är från och med nu "Projekt/Arbetsledare" på Servicestaden Sverige AB. I praktiken betyder detta att jag fortsätter att angripa och lösa alla de problem vi stöter på med en metodik som kan liknas vid en blandning av den hos Rommel , MacGyver och George Formby; "Planera, konstruera och spela ukulele när det är klart". Klockrent, var är mina groupies?

Veckans enskilt största grej var att bli med jobbdator, en smutt rödmetallic sak från HP. Äntligen börjar jag SPARA tid på att använda en dator, till skillnad från när jag var tvungen att ta omvägen förbi chefens gamla ångdrivna kulram. Jag är dock rätt kallsinnigt inställd till Windows Vista, som i mina ögon liknar att få telefonkatalogen uppläst av en mimartist med ADHD när allt man vill få reda på är ett ynka jäkla nummer. Det svishar, plonkar, bluppar och rör på sig så fort man petar på eländet ju! Att basera ett operativsystem på tecknad film som dessutom äter systemresurser som Göran Persson äter tårta borde, i en rättvis värld, vara skäl för uteslutning ur rejset (the human race). Låt Apple ta hand om den tecknade filmen, för dom funkar det ju... Om det blir en egen liten umpc vad det lider så kommer jag titta extra noga på linuxalternativen. MS får i fortsättningen stå för Mycket Skit...

En nyhet av särskilt intresse den här veckan är att Nikon släppt sin nya DSLR (digital systemkamera) D700, ett mellansteg mellan ytterligt kompetenta D300 och proffsmodellen D3. Detta har föregåtts av mycket spekulationer, som traditionen bjuder. Av särskilt intresse är att modellen har bildsensor i fullformat (FX), dvs samma storlek som en gammaldags 35 mm filmruta, vilket bl.a. gör att man slipper "brännviddsförlängningen" på 1,5 ggr på optiken. Jag har länge sagt att jag gärna väntar med att investera i ny kamera tills dess fullformatsensorerna kommit ner i det lagom smärtfritt (<15 kkr) prissatta konsumentsegmentet (as opposed till "Pro-" och "Prosumersegmenten). Nästa stora händelse att se fram emot blir Sony's lansering av sin Alpha A900 istället, även den med FX-sensor om man ska tro allt man läser på Internets forum för fotonördar. Fördelen med att vara orimligt kräsen är att det är väldigt billigt, tills dess tillverkarna faktiskt slänger ihop nåt som uppfyller ens krav där uppe i stratosfären.

1 kommentar:

NLC sa...

Ja D700 ser sjukt najs ut, men som jag ser det så är det inte brännviddsförlängningen som är det stora problemet med DX-formatet utan den högre pixeltäthet som kommer med det mindre sensorytan (och nästan överdrivna antalet Mpix) å därmed brusigare bilder. Men som telefotare så sparar jag fina pengar på lite kamera-crop, så det går nog jämt ut :)