tisdag 8 juli 2008

Var Sherlock Holmes mekaniker?

Problemformulering:

Tämligen plötsligt har Saaben börjat låta annorlunda när jag kör den. Det har tillkommit ett ljud av surrande/gnällande karaktär (Nej, jag har inte gift mig). Ljudet har inte gjort Saaben märkbart bättre.

Analys:

Ljudet hörs när motorn är igång. Det viner och går upp och ned i volym/frekvens med varvtalet men inte med hastigheten. Alltså är det något kopplat till motorn snarare än till hjulen eller växellådan. Ljudet ändrar karraktär när man svänger varför jag kollat extra noga att alla hjul är korrekt åtdragna och att inget verkar glappa i lager och leder. Ljudet har blivit tydligare under de senaste dagarna vilket tyder på en i mekaniska sammanhang snabb degradering. Allt fungerar som vanligt men ljudet antyder en förändring som inte borde vara.

En ledtråd hittades i form av en regnbågsskimrande droppe olja på den blöta asfalten bakom bilen efter parkering. Detta ledde till att motorrummet inspekterades med motorn igång. Ljudet var svårt att lokalisera så alla oljenivåer kontrollerades.

En svart behållare på motorns högra sida, som jag aldrig kan minnas att jag brytt mig om tidigare, visade sig vara tom. Den är kopplad till pumpen för styrservot.

Sammanfattning:

När styrservopumpen inte längre får tillräckligt med olja börjar den låta annorlunda. Pumpen är med rem förbunden till motorn varför ljudet varierar med varvtalet. Pumpens jobb är att assistera mig när jag vrider på ratten vilket med nödvändighet innebär att jag upplever ljudet tydligare när jag exekverar riktningsbyte. Eftersom jag är Rilleman märker jag inte att det blivit tyngre att vrida på ratten. Att "bara ta i lite mer" är ju vad jag gör liksom...

Nu återstår att fylla på ny servoolja, veva runt lite på rattfan, och se om allt återgår till det normala. Jag har inte sett några större tecken på läckor på bilens vanliga uppställningsplats men detta behöver inte betyda att den INTE läcker eftersom trycket i systemet endast är högt när motorn går och när man vrider på ratten, precis som man gör i den sista kraftiga svängen in på p-platsen. Skärpt vaksamhet kommer att hållas och beroende på grad av läckage kommer lämplig åtgärd att vidtas.

För att vara så dålig på att meka som jag är så är jag faktiskt rätt nöjd med att ha diagnostiserat felet. Detta förtas ju dock helt av min oförmåga att på ett korrekt sätt skruva på locket till en reservdunk. Kupén doftar för tillfället rätt gott av spilld blyfri 95 av bästa sorten. Är det verkligen möjligt att vara "hero" och "zero" samtidigt?

1 kommentar:

NLC sa...

Way to go Rilleman!