måndag 24 november 2008

Det Vita Helvetet, part II

eller
Åter i isens grepp
eller
Smältvatten innanför kragen!

I morgon går färden åter till nordligare vidder för att mäta våra krafter mot Kung Bores förtrupp. Med lite tur tjänar våra kassuner som värn och ger oss lite skydd mot värsta snålblåsten medan vi går loss med kap och slagborr. Vår egen förtrupp har uppgiften att röja ur och rengöra kassunerna varefter jag och kollegan monterar plattor och genomföringar. Det skall bli intressant att se hur mycket som har frusit sedan mitt senaste besök. I värsta fall kommer högtrycken med hetvatten att behöva användas som en vattenkniv för att kapa upp isen i lagom stora bitar. På förra resan fann jag mig stundtals sittande på kassunkanten, värmandes domande tår och iskalla fingrar med varmluftpistolen... "Värmländsk roulette"?

Under helgen har jag valt att stressa av och samla kraft. Tyvärr innebar detta att jag inte kunde övervara gode vännen Kents födelsedagsfest. Det smärtar mig och jag skall göra mitt bästa för att se till att jag inte behöver offra samvaron med mina vänner på grund av jobbinducerad trötthet i framtiden. Grattis Kent! Present när vi ses!

En händelse av smått episka mått var att jag äntligen läste klart sista delen i "Nights Dawn"- trilogin av Peter F Hamilton. Genren är hårdkokt Sci-fi med tyngdpunkten på exotisk teknologi och rymddrama. Right up my tree... Totalt har jag nu läst 3754 sidor, där spänningen varade ända in i upplösningen i sista kapitlet. Visserligen tog författaren en något enkel utväg genom en typisk "deus ex machina"-lösning men det var inte desto mindre ett formidabelt komplext äventyr att genomleva. För den som vill ha något som inte är så tungt att läsa rekommenderas istället "Pandora´s Star" och uppföljaren "Judas Unchained" på totalt 2379 sidor. Spännande som en defibrilator i duschen. Förmodligen skottsäkert också.

Inga kommentarer: