torsdag 6 november 2008

Årets första!

Jag hade is på vindrutan i morse, årets första och detta föranledde ett frenetiskt letande efter eventuella kvarglömda skrapor sedan förra året. Den som hittades var reklam för "Tena Lady inkontinensskydd" (snitsigt snodd på Green Cargo som hyr ut lagerplats till nån återförsäljare)... Efter att allvarligt ha funderat på om jag inte faktiskt såg lite ändå genom rutan bet jag i det ohemult omanliga äpplet och skrapade rutorna under det att jag lovade mina kvidande y-kromosomer att ASAP köpa en tillfredställande manlig skrapa i weapons grade wolfram, med laserskurna kiselkarbidkanter och en syraetsad Guns 'n Ammo-logga. Eller åtminstone en Hilti.

Fysiknörden i mig hade dock hur roligt som helst. Det tunna isskiktet hade en rent fantastisk dynamik och plasticitet när det hyvlades av. Det gick lite för snabbt för att egentligen hinna uppfatta men vågen som bildades framför skrapans kant var ju resultatet av en hel bunt roliga parametrar såsom isens temperatur och tjocklek, vinkel på skrapan, skrapans hastighet och galenskapen hos bilens ägare... Fluid dynamik rocks!

Inga kommentarer: