torsdag 13 november 2008

Rilleman, kriminellt överviktig!

Jag har till sist löst problemet med varför Servicestadens Citroen Jumper går så lusigt i uppförsbackar. Det är som om den saknar kraft på högsta växeln, mycket irriterande. Inför resan till Uppsala i tisdags hade jag i vanlig ordning fyllt tanken med renat vatten och packat verktyg och material. Bilen gick väldigt segt och kändes tungstyrd. Av ren nyfikenhet tog jag vägen förbi Bilprovningens fordonsvåg i Tallboda. När jag såg utslaget på displayen mådde jag fysiskt illa ett ögonblick och kände att det var lite svårt att dra de vanliga djupa andetagen. (Då jag är ganska stressad nu för tiden krävs det inte så värst mycket.)


Innebörden av dessa siffror är att bilen sannolikt har som "tomvikt" (dvs med tom vattentank och med bara den dieseldrivna högtrycken i) den lagstadgade maxvikten för en lätt lastbil. Jag har alltså sedan den 1:a april innevarande år med största sannolikhet begått trafikbrott så gott som dagligen. Att jag varit helt ovetandes därom är minst lika pinsamt. Inte ens i mina vildaste fantasier kunde jag drömma om att någon skulle få för sig att konsekvent överlasta en bil på detta sätt och sedan köra den land och rike runt på utslitna däck. Eller att låta sina anställda göra det, om man nu skall vara petig. Jag skyller till fullo på mina tidigare arbetsgivare på Green Cargo som vant mig vid en så olämpligt hög grad av logistisk professionalism.

Jag önskar att jag hade haft ryggrad nog att vända helt om och ställa tillbaka bilen på kontoret med motiveringen att jag inte begår brott för pengar, men i ett anfall av kreativ flexibilitet och mekaniskt kompromissande tappade jag istället ur vatten tills dess vikten var nere i 4150 kg. Fortfarande för tungt men hanterbart och med vatten nog att genomföra första delen av jobbet. Detta var nog smart eftersom jag var tvungen att lasta 400 kg förbrukningsmaterial i Uppsala också...

En ny mätning av bilens tomvikt efter hemkomst och urpackning kommer att ligga till grund för ett beslut som säkerligen kommer att ge upphov till en intressant och stimulerande diskussion om hur vi i framtiden skall bedriva verksamheten. I avsaknad av skyddsombud har jag inget annat val än att vara mitt eget.

Inga kommentarer: