måndag 12 april 2010

Nedräkning

Helgens paddlande var en trevlig upplevelse trots rå kyla, regn och ett uselt tajmat ryggskott. Den surfski jag provpaddlade var det minst stabila i kanotväg jag någonsin suttit i och det tog inte mer än 10 minuter innan jag låg i vattnet utanför Valdemarsvik efter ett slarvigt tag med den vingpaddel jag använde. Det hela var väldigt odramatiskt då jag bara gjorde en enkel vikning åt vänster och lade mig i vattnet utanför kanoten. Jag blötte inte ens ner mössan. På frågan om det var kallt så har jag inte den blekaste aning men det var det säkert, utanför torrdräkten. Eftersom bad var tyngdpunkten i planeringen var jag välklädd på gränsen till överhettning och gjorde mig ingen direkt brådska upp ur plurret. Slutsatsen av helgens äventyr är att jag mycket väl kan tänka mig surfskipaddling som ett komplement till mina övriga högpulsintressen men att det krävs en lösning av förvaringsfrågan för att det skall bli praktiskt. Kanoten är uppåt 6 meter lång.

Jag är nu i slutfasen av reseförberedelserna och har inte så värst mycket annat i huvudet. Jag tolkar det som ett gott tecken att dagens xkcd-strip har ett angeläget tema. Med både kamera och laptop med på resan borde det gå att prestera en eller annan dagrapport bloggledes, men på det stora hela tänker jag satsa på att uppleva så mycket det bara går och på att få användning för så mycket som möjligt av innehållet i det praktiska och halvskamliga reseapotek mina kära kollegor på Tholmarks förärat mig. Mer kvalitativ dokumentering kan alltså dröja tills jag är hemma igen.

1 kommentar:

Kent sa...

Undrade just hur det gick med paddlandet! Lokalt hos mig började öppet vatten skymta i söndags och nu är det nästan isfritt, utom närmast bryggan.