onsdag 21 april 2010

Till fots, till sjöss och i luften

Efter en tidig start och en improviserad frukost i Central Park begav jag mig ut på sightseeing. Med kameran i högsta hugg och assisterad av både karta och GPS var det ganska enkelt att ta sig fram. Staden är ju inte direkt komplicerad om man förstår tvåaxliga koordinatsystem och att akta sig för de snabba gula...

Första stoppet blev Camera Land på 557 Lexington Av. En liten och trevlig butik med en fryntlig personal. När jag avslöjats som svensk fick jag höra alla de fraser personalen lärt sig av mina landsmän på diverse kibbutzer; "Visa brösten"... Jag nästan dog. Sen lärde jag dem några nya.

Eftersom jag redan var på väg åt det hållet kändes det naturligt att vandra ner mot FN-högkvarteret vid East River. Jag har alltid velat besöka det eftersom FN, när dom gör nåt bra, känns som en så bra idé. Jag börjar bli bra på det här med säkerhetskontroller nu och hade inga problem att komma in. Eftersom jag inte ville hamnai tidsbrist gjorde avböjde jag rundturen och gjorde istället en vid lov genom de utställningar som finns i lobbyn samt tittade igenom deras gift shop. Det blev en keps. Nytta med nöje. På vägen ut lyckades jag till slut hitta den Svenska flaggan och fick ett kort av den också.
Nästa stop var B&H Photo på 440 9:th Avenue. Butiken liknar inget jag sett tidigare. Enormt stor, gigantiskt utbud och så gott som alla anställda är så arketypiskt judiska med alla tillbehör att jag fick stålsätta mig för att inte utbrista i ett "Oy Vey!". De har en mycket effektiv hantering av sålda varor. Beställ vid disken. Betala i kassan. Hämta ut varan i uthämtnigen, dit den smidigt transporterats på ett automatiserat transportband i taket. VÄLDIGT "Soviet Russia..". De yngre killarna var ganska rappa och lätta att ha att göra med medan deras äldre (ibland MYCKET äldre, tänk "Moses"..) kollegor lyckades mixa lagom mycket förakt för komersialismen och för hednakunder i sitt ointresse. Jag är nu med blixt på kameran. Mazel tov!


Då jag nu åter befann mig på west side fortsatte jag ner mot Hudson River och vid åsynen av vatten vek jag norrut mot 42:nd street. Där ligger nämligen Rillemans himmel om någon frågar. USS Intrepid är ett avrustat hangarfartyg som nu tjänstgör som "Flyg- , Sjö- & Rymdmuseum". De har en fin samling flygplan från främst kalla kriget, ubåten "Growler" och ett Concorde. Allt, inklusive själva fartyget ligger mycket snyggt vid en pir. Sammanfattningsvis så var det skithäftigt! Smithsonian får helt klart en match. Med lite tur lyckas de i sin satsning på att få dit även en rymdskyttel när väl en blir tillgänglig. Jag skrev på petitionen minst en gång.


Sista stoppet för dagen blev "Top of The Rock"; utsiktsplattformen på Rockefeller Center. Mäktigt. Se själv.

Inga kommentarer: