söndag 13 juli 2008

De som aldrig flög

I ett tidigare inlägg berättade jag om utställningen om SAAB på Länsbiblioteket, och hur fascinerad jag blev av de projekt som stannade på ritbordet. Igår var jag nere och tog lite bilder för att dela med mig av det roliga.

Projekt L-23 "En Svensk Messerschmitt" är ju en självklar återspegling av originalets framgångar under WW2. Dock tycker jag att huven ser mer ut som den på en brittisk Hawker Hurricane (?). Kan det ha varit så att detta projekt föll bort till förmån för den helsvenska FFVS J-22?

Projekt L-27 "En Svensk Super Spitfire" har ju både den eliptiska vingen och en jäkligt avancerad sexbladig koaxialt motroterande (?) propeller a la Westland Wyvern. Sexbladiga proppar kom ju att återuppstå långt senare i moderna plan såsom Saab 2000. Huven ser dock ut att ha blivit influerad av P-51 Mustang.

Projekt MTB-01, -02 "Medeltungt bombplan" är så mycket 50-tal att det är svårt att inte le åt det. Stor deltavinge för att ge utrymme för de bränsletankar som krävs för att mata de törstiga nya jetmotorerna som man placerat i gondoler under vingarna. Om placeringen är för att de inte får plats i flygkroppen, för att de kräver enorma mängder kylning eller för att de fortfarande har ovanan att explodera då och då är oklart. Stora likheter med amerikanska B-58 Hustler och brittiska Avro Vulcan.

Projekt 1300-23 liknar en J-35 Draken fast med underliggande motornaceller. Rent spontant känns den som en skvader...

Projekt 1421 är intressant pga den oerhörda blandning av designinfluenser från andra plan. Kroppen ser ut att komma från en Lockheed F-104, den triangulära huven från en F-106 och de enorma motorgondolerna från en "oversized" Gloster Meteor.

Projekt LAA-2 6702 skulle tydligen bli ett trafikflygplan för höga hastigheter och verkar smittat av den dåtida tilltron till canarddesign som skulle komma att prägla alla Saabs jaktplan fram till idag. Jag kunde först inte påminna mig varför planet såg bekant ut, men så drog jag mig till minnes "Kodnamn Firefox" av Craig Thomas, filmatiserad med Clint Eastwood i huvudrollen 1982. Ryktet gör gällande att filmmakarna egentligen ville låna ett Svenskt Viggen att ha i titelrollen men att Flygvapnet nekade varför modellmakarna istället fick ta ut svängarna rejält.

Projekt Virus 2 är bara för mycket; ryggmonterat luftintag, dubbla fenor och en tidig variant av "joined wing configuration". Allt tyder på att detta var avsett att vara ett attackplan. En Svensk "Super Su-25 Frogfoot" kanske?

Projekt 1800 är ytterligare mer lik en Su-25, med undantag av det ryggmonterade luftintaget. Detta är sannolikt ett försök att dölja IR-signaturen från motorn vid frontalanfall samt ger plats för ytterligare balklägen under vingen.

Projekt XXXX från -75 är en skamlös flört med den dåtida förhärskande amerikanska designidén att ha dubbla fenor på alla jaktplan. En Svensk "mini F-18" kanske? Dock ser jag i linjerna vissa likheter med den idag moderna F-35.

Projekt 1825 visar på ett bra sätt dragen i de sista designerna som togs fram innan Gripen blev aktuell. Tvåsitsiga midvingade attackplan. Just 1825 med sin högt placerade stabbe ser ut som en "Saabtrimmad" brittiskt Hawker Siddely Bucaneer. Man anar linjerna till det som senare skulle kallas B3LA.

Projekt K var en märklig idé att bygga ett enkelt plan avsett att baseras ute i landet på primitiva fält. Bara ordet "hemvärnsflygplan" är ju nog för att ge mig stora skälvan... Tyskarna provade detta konceptet i de sista skälvade månaderna av WW2 genom att kasta in nätt och jämt segelflygkunniga hitlerjugend i skapelser som Heinkel He 162 Salamander. Den hade också luftintaget på ryggen.

Projekt 1410 var avsett att bli ett STOVL-plan med en tidig variant av "thrust vectoring". En Svensk Harrier om du så vill. Mer ingengörsmässigt kreativ än praktisk. Tur att man istället satsade på att utveckla en mer traditionell (men jäkligt imponerade!) kortstartförmåga (STOL) hos AJ-37 Viggen.

1 kommentar:

NLC sa...

Härliga observationer om fädrenes flyghistoria :)