måndag 20 april 2009

Jag, en "träckie"?

Visst gillar jag att se Kirk, Spock, Bones och de andra sladda runt i galaxen och på vart och varannat awaymission lyckas få scenens minst kända deltagare ätna av monster (eller åtminstone få på truten av "veckans partikel"...), men nu pratar vi om träck; begagnad fågelmat, som den framstår efter att ha passerat en duva.


"Min nya hobby; superlimma ihop saker..."*

Dagen började ohemult tidigt med att försöka fräscha upp fasaden mellan Ågatans Riva och Bosses Glassbar. Denna sträcka hyser förutom Harry´s och BK snart även ytterligare ett ställe där människor med tankehorisonter som knappt sträcker sig utanför de kraftiga ögonbrynsbågarna sållas från sina pengar i utbyte mot leverskador och tinnitus i tron att de har roligare än killen bredvid och att ägaren minns deras namn. Även om stället är nytt så är det huvudsakligen samma skit, både i kön och på markisen ovanför densamma. Det ena ser man nog inte som ett problem och det andra var det mitt jobb att fixa.

På en ranglig byggställning surfade jag Ågatan ner med min teleskopborste och sköljde bort det som gick att lösa. Jag kommer aldrig mer att uppleva det som vilsamt att sitta och intaga mitt dagliga koffein på en uteservering nu när jag blivit medveten om vilken fruktansvärd mängd avföring som lagras ovanför mitt huvud. I fortsättningen blir det kemskyddsdräkt och lock med sugrör!

-"Vill ni ha nåt till kaffet?"
-"TAMIFLU!"

Under arbetets gång avhyste jag också ett gammalt fågelbo, en indikation på att träckproblemet förmodligen överbryggar minst en generationsklyfta. Boets sammansättning intesserade mig. Duvan är ett av de djur som bäst anpassat sig till en urbaniserad miljö. Den klarar att överleva och att föröka sig i människans omedelbara närhet, utom i fall av hungersnöd då duva är gott. Boet bestod till hälften av tunna kvistar och till den övriga delen av gamla buntband, plastsnören, gem och några gummiband. Tydligen har stadens duvor utvecklat en symbios med elektrikerna (?). Om nu fåglarna kan lära sig använda alternativa byggmaterial, kan detta beteende återfinnas hos andra arter? Myrstackar av Lego? Tryckimpregnerade bäverdammar? Getingbon av tuggummi?

*Hatten av för xkcd :-)

1 kommentar:

NLC sa...

Underbart inlägg :-)