lördag 13 februari 2010

Rilleman; Sammhällsinformatören?

Jag åt lunch på Fefferoni (Ikano) idag för att stilla en hastigt uppkommen falafel deficiency. Det var gott om folk men jag hittade ett ledig bord i ett hörn.

Ungefär halvvägs genom maten dyker det upp en stor familj om ca 8 personer som uppenbart inte kommer att få platser bredvid varandra. Eftersom jag snart är färdigäten och dessutom sitter själv vid ett bord för fyra OCH grannarna vid bordet bredvid just rest sig erbjuder jag dem att ta samtliga lediga platser vid de två borden så att de sen kan sitta tillsammans. De har väldigt svårt att ta in konceptet att bara tacka ja utan börjar härja om att de absolut inte vill köra bort mig och.. Jag byter taktik.

-"Vi är nästan 7 miljarder människor på en planet med omkretsen 40076 km. 70% av planets yta kräver att man umgås simmande. Att vi lär oss att leva tillsammans och samsas om den yta vi har till vårt förfogande får anses vara en överlevnadsstrategi på global skala. Jag tycker att vi börjar på en gång. Sitt?"

De flackande blickarna antydde att de önskade att de hellre gått till McDonalds istället men sen satte de sig och sa inte ett ord under den tid det tog mig att äta färdigt. Hoppas att de inte sitter kvar än.

Inga kommentarer: