måndag 1 februari 2010

iPad; iRad* eller iBad?

Med all respekt för Apples smarta lösningar och välförtjänta framgångar så kunde jag som "ännu icke frälst/fallen" beakta lanseringen av iPad med ett mått av nykterhet.

En iPhone i A4-storlek. That's it. Fast utan telefon. Har jag missat nåt viktigt? Första tanken var att den kanske kunde finna en marknad hos fotografer som vill kunna se sina digitala bilder på en större skärm redan vid fototillfället, men eftersom den inte utgör ett quantum leap framåt jämfört med de redan små och mer mångsidiga laptoparna eller netbookarna så är jag tveksam. Att ha fått en hel generation att medvetet smeta långa feta streck på sina datorskärmar kräver ett marketinggeni av Keyser Sözes kaliber...

För den som snabbt behöver en uppdaterad lägesbild och sovrar bland mycket information utan att behöva mata in den så kan det fungera. Som karta på rundvandringen, för att visa sprängskisser/servicemanualer eller för att hålla reda på all information som rör t.ex. en flytt är jag villig att prova den. (Egentligen vill jag styra mina flyttar med tekniken Tom Cruise använde i Minority Report fast i ett lite mer bärbart format och utan kortväxta skogstokiga scientologer. I would move the Wold, baby! ;-)

Det finns dock EN applikation jag finner klockren (Dumt uttryck, klockor är fruktansvärt ohygieniska! Lägg armbandsuret på en agarplatta, baka i 48 timmar och slåss med resultatet om Världsherraväldet om du törs!), och receptet är som följer:

  1. Hårdkoda plattan till Google (sökmotor, översättning och karttjänster) och Wikipedia.
  2. Skriv i stora vänliga bokstäver på baksidan; "DON'T PANIC".
  3. Håll reda på din handduk.

Lycka till!

(*An abbreviation of 'radical'--a term made popular by the Teenage Mutant Ninja Turtles. Still primarily used by people on the West Coast who find words like 'cool', 'awesome', and 'tight' to be tired and overused; 'rad' is generally considered to be a much higher praise than the aforementioned superlatives. Also used as a general expression of awe.)

2 kommentarer:

Kent sa...

Minority Report har ju även den något underliga tekniken för att presentera data att svarva en träkula och fräsa in ord i den. En printer kunde kanske skrivit ordet på ett lättare och snabbare sätt?

Rilleman sa...

Efter lite studier har jag fått reda på att tanken med träkulan som informationsbärare var att säkerställa att varje kula var unik genom sin ådring. Internet är huvudsakligen överens om att detta inte klargörs på ett nöjaktigt sätt i filmen och jag bryr mig för lite för att bilda mig en uppfattning. Det skulle väl se snyggt ut på film eller nåt...