torsdag 13 december 2007

Retrospekt, part III

Lördag 11 November
Revelj 0545. Så dags brukar nämligen Björn utföra sin dagliga gymnastik och jag har ansatt att jag skall göra honom sällskap. Det spelar inte direkt någon roll vilken tidszon man befinner sig i, allt innan 0600 är jävligt tidigt.. Gympakläder på, uppsittning och snabbtransport till en lokal park där det finns en slinga med workout-stationer av olika slag. På vägen dit tar jag in doften av nytända koleldar, den kvardröjande värmen sedan dagen innan och de hårt slumrande byrackorna som har sitt bo precis i väggrenen. Slingan i parken är ca 400 meter lång och har fem eller sex stationer där man kan göra gymnastiska moment såsom situps, armhävningar, stepups och några rent asiatiska krumbukter jag inte reder ut särskilt väl. Vi kör 7-8 varv innan vi känner oss genomarbetade och åker hem till frukosten.


Vid 0730 följer jag med Oud och hans fru till en lokal marknad för att handla dagens färskvaror. Jag var ende västerlänning och ådrog mig folks oförställda nyfikenhet när jag följde med i jakten på bästa kvalitet och pris. Oud var mycket vänlig och såg till att jag hela tiden fick små smakprov på lokala råvaror. Chilipeppar är populärt. Jag vet inte vem som hade mest tårar i ögonen när jag ätit klart, jag eller de som såg på, men alla var vi glada när det var över. Det var en lärorik upplevelse att se allt det som klassas som mat i Thailand; allt som går, kryper, slingrar sig, hoppar, simmar eller flyger. Eller bara är långsammare än en själv och dumt nog att låta sig fångas.

Vi var hemma igen vid ca 0900 och då var det hög tid att åka till stranden där vi åt brunch, tog en promenad och simmade. Efter middag, lite sightseeing och en kvällsöl var jag färdig att visa parlamentärflagg. Förmodligen var jag påverkad av värmen och tidsomställningen för jag valde att ta en lugn hemmakväll i sängen och passade på att hälla i mig vatten.

Inga kommentarer: