torsdag 13 december 2007

Retrospekt, part IV

Måndag 12 November
Sovmorgon för alla eftersom Björns flickvän, Khemphon, anlänt under natten och då genast satt igång att laga mat. Jättetrevlig tjej med ett smittande leende. Efter frukost åkte vi och handlade och sedan lagade hon lunch till oss alla. Thailändare äter sällan mindre än fyra rätter åt gången vid varje måltid så min mage gick nästan i spinn av ren lycka!


Jag bestämde mig för att nu ha förstått hur det funkar med vänstertrafik och tog MC:n till internetshopen för att kolla lite epost. Det tog nästan en hel sekund efter det att jag kört iväg innan jag körde min redan sargade tå i en vass kant när jag växlade. Aj, ont, fan. Och blod såklart. På vägen hem handlade jag is på 7-11. Is är en nödvändig ingrediens i öldrickandet då det inte bara kyler utan också späder ut tungmetallerna (lokalt skämt, hoppas jag?!).

På eftermiddagen åkte vi till en bekant från Sverige som också bor här nere. Det dracks kaffe och pratades golf. Under hemresan blev jag varse att vädret i Thailand funkar lite annorlunda än vad jag är van vid. Till exempel så får man inte mer än några minuter på sig när det sker ett omslag "från soligt och fint" till "regnstorm". När omslaget kom var vi kanske fem minuter hemifrån och medan folk och fä flydde in under tak fortsatte vi med den genomblötes hela beslutsamhet. Det regnade så mycket att jag helt enkelt inte HANN blinka vattnet ur ögonen! I sanning en exfolierande vattensportupplevelse.

Tisdag 13 November
På morgonkvisten berättade vakten att han upptäckt och dräpt en väl närgången giftorm under natten. Tydligen var det en ordentligt giftig variant, livsfarlig även för människor. Jag tog en bild för eventuell senare identifiering av det räliga aset. (Ormen alltså, vakten var jättetrevlig!)


Efter sedvanlig frukost och strandbesök drog vi och hämtade en MC-hjälm som åtminstone i grova drag var lika tjockskallig som jag. Jag vet inte om den gör så mycket nytta i en krasch men man borde åtminstone kunna ha en öppen kista. :-P Jag hade lite ont i magen under eftermiddagen. Jag skyllde på kostbytet, flygmaten och lite brist på promenerande. 1500 kom ett gäng och satte upp Björns 42" LCD-TV på väggen. De var trevliga men efter en stund kände vi oss manade att introducera det blågula konceptet "gör om, gör rätt". Till slut blev allt dock bra.

Inga kommentarer: