fredag 14 december 2007

Retrospekt, part VII

Onsdag 21 November

Bara en dag tills jag får ta stygnen och jag är uppspelt som en kvarglömd gymnasieelev på ett Systembolag! Äntligen får jag simma och dyka igen, utan att vandra runt som ett jäkla sjömärke. Handen är nästan helt OK och jag har funderat på om det är värt att göra en undersökning när jag kommer hem, bara för att få eländet dokumenterat om det skulle uppstå framtida bekymmer. Aptiten är tillbaka och jag sover gott på nätterna. Förmiddagen tillbringas på stranden, fram till ca 1300 då vi åker hem, duschar och går ut och käkar.


På eftermiddagen inhandlade jag en karta över Pattaya att ha som minne och en bunt vykort att skicka till nära och kära. Som undrade om jag hade lust att följa med henne ut på kvällen för att se en eller annan "giant Buddha", och det lät som en bra idé. Jag har haft lite snuva ett par dagar men i jämförelse med vad jag redan genomlevt räknas inte sånt. Värmen är mycket tryckande och jag kommer på mig själv med att önska mig en kvälls regnande. :-)

Besöket hos jättebuddhan blev i själva verket en biltur ner till stranden med gänget. South Pattaya beach är jättevackert på natten och det var en kul twist att det var lokala räddningstjänsten (Sea Rescue) som sålde den billigaste ölen. Kvällen avslutades på en kinesisk restaurang där mina språkkunskaper tävlade med min ätpinneteknik om att locka fram de största skratten. Att ha ett språk som inte bara har över 40 bokstäver utan dessutom byter betydelse på ord beroende på om man har en stigande- , fallande- eller neutral betoning är grymt mot resten av världen. Det är inte MITT fel att "vacker kvinna" är så likt "kvinna som ser ut som en hög med smuts"! Skönt att thailändarna har så mycket humor och är bra på att bedöma karaktärer.

Inga kommentarer: